5/08/2012

BAB 1 - AKU

                 Macam biasa, pagi Isnin...oohhh....perkara yang paling malas aku hadapi,hahahaha...."i hate monday" dengus hati kecil ini..."nak tak nak aku kene kerja juga beb","Hah!!apa lagi dok guling-guling itu, mandi cepat,kang mengamuk pulak Jepon tu!" teriak Dolah house mate aku merangkap aku punya P.A, hehehehe! "Yelah! jap lagi lah..." balas aku..."yelah...yelah...dari tadi aku dengar ayat tu, tapi tak bangun bangun juga..."bebel Dolah lagi.hmmm....Sepantas kilat aku bangun sebab kedengaran enjin motor Dolah dihidupkan...apalagi...mandilah...jam menunjukkan pukul 07:20 pagi....
                "Dah, jom!" ajak Dolah setelah melihat aku tercegat depan pintu.Begitulah aku dan Dolah sering bergilir kenderaan bila pergi kerja,kalau kerja malam atau on call aku bawa kereta aku sendiri...hari siang nih,malas nak bawak kereta sbb jamed...Kami berempat menyewa, sorang bekerja di syarikat yang lain,akuantan,nama dia Saiful,dan sorang lagi Deris, budak Kelantan,dia bekerja syif...Sampai jer kat kilang aku dok punchcard,lepas tu terus dok lepak kat cafe kilang,pekena teh tarik hambar pak lebai...."Fuad san!" kedengaran Penyelia Jepun memanggil nama aku, aku menoleh kearahnya..."yes,what can i do for you?"jawab aku ringkas,"machine trouble,come.."balas Mr.Tori. Aku mengekor dari belakang...aku tinggalkan Dolah dekat cafe, sambil bagi isyarat tolong bayar...hehehe...
                         Check, servis,pasang balik kemudian running mechine semula...buat report..."Lah, aku mungkin last minggu nih,jangan bagi tahu sesiapa, aku da dapat offer kat tempat lain..."aku memulakan cerita, "kau betul ker nih?"tanya Dollah..."betullah..."balas aku ringkas. Kebetulan Zairal terdengar perbualan kami,"Ooooo...nak berhenti kerja senyap-senyap ek?"tegur Zairal dari belakang..."hahaha....mana ada Ral..." balas aku lagi."Cakaplah...kau dapat offer kat ner...aku janji tak bagitahu orang lain...boleh aku ikut sekali nanti.."desak Zairal.Aku tersenyum sambil menjawab"Haah Ral,aku da nak berhenti, aku dapat offer mengajar kat kolej" balas aku."OOoooo...kau ni pandai sebenarnya kan?kau cakap ada PMR jer kan..?"balas Zairal lagi. Aku hanya mampu tersenyum kemudian aku memandang Dolah dan ketawa....Zairal adalah senior aku kat syarikat Jepun tu.
                       Jam tepat menunjukkan pukul 05:00 petang,"Dolah, kita balik lewat sket ek?aku ada report nak kene siapkan..."jerit aku kat Dolah yang tengah leka buat kerja."ok!" jawab Dolah ringkas. Aku terus masuk office menyiapkan report. Tepat pukul 06:00petang, aku dan Dolah bersiap untuk balik."Wei...malam ni ada game tak?"tanya Dolah, "game apa lah ari Isnin nih!!" balas aku sambil ketawa.hahahaha....Sampai jer kat rumah aku terus mandi, then lepak kat depan T.V,"balik jer tido" tegur saiful yang baru jer balik dari kerja,"bukan tidolah beb, ini namanya bermimpi, hahahaha!!" balas aku sambil ketawa...."Pul, ada beli paper x?" tanya aku."Ada, dalam raga motor aku, pegilah ambik!"lantas aku terjus bangun,bagus gak ada si Sepul nih, jimat duit paper aku. "Ad, jadi ker kau bungkus hujung minggu nih?da fikir masak-masak?"tegur sepul memecah kesunyian."Yup,Jadi kot..."balas aku,"nak berubah angin lah...busuk asyik main minyak jer Pul...hahhahahaha..."balas aku sambil memandang Dolah...kami semua ketawa...
                                Malam pun menjelma....masing-masing dahj bersiap nak pergi makan malam,macam biasa kereta aku menjadi mangsa,sebab dalam rumah tu cuma aku dan deris jer yang berkereta, Deris pula sibuk dengan awek dia,pagi petang siang malam,kalau tak bekerja...asyik berkepit jer...dah hukum wajib kawen da si Deris tu,tp tak pa, janji bayar sewa...hehehehe...pada kebiasaannya cuma kami bertiga aje yang keluar makan bersama,Melepak kat kedai makan sampai pukul 11:00malam,balik rumah sambung lagi menonton TV. Dolah dah duduk dalam bilik,apalagi telifon awek dia kat kampung.Aku dok tengok TV dengan Sepul.Bilalah aku nih nak ada teman macam diorang...hmmm...tak pe lah Fuad...sabar jerlah...ada nanti tu....bisik hati ini. Entah pukul berapa aku tido pun tak tahu...sedar - sedar dah pagi...Macam tu lah aku seharian,kalau takde emergency case kat kilang aku lena sampai pagi,kalau tak...hmmm...lebam bijik mata aku tangok mesin tu.Kat sini itu jer lah keluarga aku, kecuali malam minggu, kaalu ada yang bukak game, macam biasa kene raider...Kalau kat bengkel...hmmm...macam manusia aku jumpa.kat sana juga lah aku kenal Black,Joe, Din, dan ramai lagi...semua kaki lumba kereta.Malam minggu yang sudah team menang , main dengan entah team mana entah,aku raider...tapi bukan pakai kereta aku, kereta aku standard jer,kecuali emergency....Entah macam mana aku boleh terjebak dengan dia orang nih...teruknya...ganja,arak perempuan perkara biasa bagi mereka,Aku??hahaha...ishh...jangan lah..raider tak boleh ambil semua tu, bahaya ketika memandu. Dengan mengambil benda haram jadah tu semua ada kesan sampingan keatas otak kita kelak...beringat sebelum kene. Entahlah hidup...hidup...macam - macam ragam manusia nih...dalam masa yang sama aku ada menyimpan perasaan kat sorang minah nih...lemah lembut tutur katanya,sopan,cantik,tapi aku takut...hahahaha....takut yer....haahhaha.....
 
( Bersambung...tunggu jelah kalau ada BAB-2 ...yang nih amacam? ada komen?komen kat FB jer lah ek??)

No comments:

Post a Comment